štvrtok 11. marca 2021

Záhada Marilyn Monroe



Marilyn Monroe, vlastným menom Norma Jeane Baker narodená 1. júna 1926 v známom americkom štáte Kalifornia v meste Los Angeles, je stále populárna ako jedna z najatraktívnejších a najuznávanejších žien sveta a to práve vďaka jej umeleckému prejavu a neobvyklému spôsobu života.

Videonahrávka 29.3. 1939 - výpoveď Normy Jeane Baker

Ako malé dievča, vtedy keď ma sem mama zaviedla, plakala a opakovala, že ma miluje. So slovami prepáč mi to dievčatko, ma odovzdala pestúnke. Asi pred rokom, pri večeri mi jedna z pestúniek povedala, že mama bola chorá, ale nie tak obyčajne, bola chorá vo vnútri, ak ma chápete, vraj to má po babičke. Otca som nepoznala. Vraj odišiel keď som sa narodila, myslím, že ma nechcel. Od tej doby som vyrastala v pestúnskych rodinách. Do jedenástich rokov som žila v desiatich rodinách, no ani v jednej som neostala dlhšie ako rok. Predtým, ako som sa vôbec stihla uhniezdiť, zobrali si ma noví ľudia. Vedela som, že mám len samú seba. Neskôr ma dali do sirotinca, kde som si konečne našla novú priateľku. Volala sa Lisa. Lisa Jonesová. Všetkým by som priala mať priateľku akou mi je ona.

Videonahrávka 11.10. 1958 - výpoveď Lisy Jones

Norma bola moja najlepšia priateľka. Nevidela som ju odvtedy, čo si ma zobrali noví rodičia. Bolo to najlepšie dievča, aké som kedy stretla. Aj keď mávala veľa slabých chvíľ. Často bývala tichá a utiahnutá, dokonca mávala dni, kedy vôbec nevychádzala z izby. Chcela som jej pomôcť, no nevedela som ako. Povedala mi aj to, čo sa stalo s jej rodičmi. Tušila som, že to môže byť preto, no vždy keď som sa jej na to opýtala, nechcela o tom veľmi rozprávať. Pamätám si aj, že si všetko dávala za chybu. Samozrejme mala aj svetlé dni. Vždy pred spaním sme spolu chodili kradnúť do kuchyne koláčiky. Po obede sme skákali na švihadlách a hrali sa na morské panny. Raz keď pršalo, vykradli sme sa z izieb a do plastových kelímkov zbierali dážďovky.

Videonahrávka 11.10. 1958 - výpoveď pestúnky

Už od začiatku bola nejakým spôsobom popredu. Bola veľmi bystrá. Zatiaľčo sa ostatné deti deti učili maľovať, ona si už vedela zaviazať šnúrky. Všetko jej išlo tak nejak rýchlejšie. Taktiež bývala veľmi tvrdohlavá a občas bolo umenie skrotiť ju.

Videonahrávka 6.9. 1962. USA Kalifornia - výpoveď pestúnky 2

Rodičia ju opustili keď ich najviac potrebovala. Bože neviem si ani predstaviť čo by som robila na jej mieste, úbohé dieťa.

Videonahrávka 16. 12. 1941 USA Kalifornia - výpoveď pestúnky 3

Bola drzá. Odvrávala. (Smiech) Aj napriek tomu všetkému mala zlaté srdce. Pomáhala ako vedela. Mladučká si hľadala brigády len aby nám tu pomohla.

Videonahrávka 1. 6. 1950

Venoval som sa aj fotografovaniu pre rôzne časopisy či zákazky. Privyrábal som si aj vďaka práci vo vojenskej továrni.To bola robota. Nadrel som sa ako kôň a ten plat.. škoda reči ledva som z tej výplaty naškrábal na chleba. Ale viete, vtedy sa počítala každá minca. Cez leto.. bol to krásny deň. Znova v továrni. Tiež tam pracovala.Zbadal som ju .Jej prekrásnu mladú tvár.Norma. Bola ako anjel. Dohodli sme sa, že ju vyfotografujem na titulnú stranu časopisu pre ktorý som pracoval. Sľúbil som jej odmenu. No a keď to vypuklo, zákazky sa jej sypali zo všetkých strán. Niet divu. Pozrite sa ňu .Bolo to ako v rozprávke.

Začala sa Normina hviezdna kariéra.

V priebehu dvoch rokov si prefarbila vlasy na platinovú blond a zmenila si meno na Marilyn Monroe. Ako osemnásťročná sa nechala prehovoriť na sériu aktov, čo spôsobilo škandál najmä v jej neusilovnom študentskom živote. No vďaka začínajúcej sláve, modelingu a rozbiehajúcej sa hereckej kariére získavala mnoho výhod.

Videonahrávka 3.4. 1963 USA Kalifornia - výpoveď Marilyninho psychiatra

Nikto z ľudí s ktorými spolupracovala netušil čím si prechádza. Nikto. Trpela depresiou.

Z jej údajne rozprávkovým životom prichádzalo čo raz viac úzkostí. Žila so strachom z odmietnutia. Desila ju predstava, že sa nájde niekto kto sa natrvalo bude chcieť stať súčasťou jej života. Niekto kto sa bude snažiť ju spoznať.

Videonahrávka 5.2. 1949 - kolega, Bob Linan

Všade sa šepká, že sa sem dostala cez posteľ. Pozrite sa ňu. Čo by ste si mysleli vy? Veď ten jej muž.. jasné že tu má známosti...a že agent.

Videonahrávka 5.6. 1961 - psychiater

Nebola si istá, ničím čo robila. Nemyslela si, že má dostatočný talent, nadanie a krásu na to aby žila v takom svete. Strávila hodiny líčením. Niekedy žiadala aby sa scéna pretáčala viac než 30- krát.

Videonahrávka 9.11. 1950 - učiteľ herectva

Našiel som ju tam. Mala ústa plné práškov na spanie.

V tej dobe jej manžel podľahol infarktu. Bolo to strašné. Stále si prehrávam ten moment.

Videonahrávka 12.12 1950 - režisér

Vraj to bolo tretíkrát čo sa pokúšala vziať si život. Nechápem to. Prečo by sa zabíjala? Nedáva to zmysel.

Po smrti bývalého manžela si Marilyn vzala vplyvného muža Joa Harrysona

Videonahrávka 5.4. 1954 Marilyn tretí manžel Joe Harryson - mali sme dosť peňazí. Nechcel som aby si zbytočne robila hanbu. Sama si vybrala.

Videonahrávka 5.6. 1954 Marilyn- herectvo je moja vášeň, viete.. ani v sne by ma to nenapadlo. Občas mi síce trochu chýba voľnosť ale javisko je mojou múzou.

Videonahrávka 7.8.1963 kolegyňa- Niet pochýb, o tom že Marilyn bola úžasná herečka. Priam žiarila.No.. na javisku žiarila. Bola iná. No..myslím to tak, že ani jediná jedna z jej rolí ju nevystihovala. Často o samej sebe hovorila akoby nič z tých úspechov nebola jej zásluha, akoby vôbec nechcela prijať odmenu.

Videonahrávka 9.9.1954 psychiater -

Berie veľké množstvo liekov. Nevie bez nich fungovať. Je vyslovene závislá. Sama to odmieta pripustiť. Na nohách je len vďaka nim.

Videonahrávka 4.5.1965 nový učiteľ herectva - bol som rád, že sa ku mne prihlásil aj niekto kto mal skúsenosti. Pre ostatných to bol škandál. Bolo to úžasné. Učil som ich všetko. Po čase sme došli k ťažším cvičeniam. Učil som ich, že role nestačí len hrať, ale aj cítiť.

Bola to skúška pre nich všetkých.

Požiadal som ich, aby si vybavili najbolestivejšiu spomienku. Vtedy Marilyn bez slov utiekla. Všetci sa ju nechápavo snažili zastaviť. To bolo poslednýkrát, čo sa ukázala na mojich hodinách.

Videonahrávka 7.3.1967 psychiater - navštevovala hodiny herectva. Povedala mi to až o dva roky. Spomínala, že to bolo druhým začiatkom. Nechápal som to. Keď sa vrátila, množstvo liekov ktoré brala sa zvyšovalo. Neskôr som zašiel za jej bývalým učiteľom a sám mi povedal o tom incidente pri skúške. Vrátila sa do minulosti. Kým som si to uvedomil, bolo neskoro. Dlhé roky som si to dával za vinu. Bola to silná káva aj na mňa.

Videonahrávka 4.7.1960 Robert Kennedy- bratovi tak trochu stúpla sláva do hlavy. Myslí si, že sa takto môže správať k ženám. Ľúbim ju, zniesol by som jej aj modré z neba zatiaľ čo vážení pán prezident nevidí nikoho iného než seba.

Videonahrávka 4.9.1960 Morgan Hyley-
Viem, že sa zaplietla s prezidentom. Nechápal som prečo práve on. Predsa vedela, že ich románik nemá budúcnosť. John si nikdy nepúšťal nikoho príliš k telu. Bol tak zvláštne tajomný.

Videonahrávka 6.1.1961 Marilynin rozhovor s psychiatrom- videla som to. Hneď potom ma vyhodil z jeho domu. Povedal, že ak niečo poviem, zabije ma.

Videonahrávka 16.2.1964 Patrick Loyn- zničilo ma to. Odvtedy čo Johna zavraždili nemôžem pokojne spávať. Veľa sme spolu zažili.

Marilyn Monroe zomiera 4. Augusta 1962. Príčinou smrti bola "pravdepodobná samovražda."

5. Augusta 1962 Marilynina upratovačka- je to moja chyba. Mala som prísť skôr. Nič z toho by sa nestalo. Keď som ju tam našla, nevedela som čo robiť. Bola som zúfalá.

Videonahrávka 16.7. 1963 - bývalý kolega Bob Linan
Od začiatku som vedel, že zapadne do šoubiznisu. Bola ikonou. Prenadherná a nadaná žena. Mrzí ma čo sa jej stalo. Nezaslúžila si to.

Videonahrávka 7.12.1963 Josh Joy - hovorím vám, tá ženská niečo vedela. Viem to. Nie je vám všetkým podozrivé, že keď zomrela ostatní menili výpovede a žiadne stopy po samovražde sa nikdy nenašli? A o rok neskôr zomrie prezident. Nepríde mi to ako náhoda.


© Michaela Žatková, 2021

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Pozvánka na vystúpenie