utorok 9. februára 2021

Od hrncov do kuchyne


Na úvod by som vám chcela predstaviť Jarmilu Briestenskú, moju babku, ktorá žije v dedinke Prečín. Bola obyčajná kuchárka a potom sa z nej stala vedúca kuchyne.

Prečo si sa rozhodla robiť túto prácu ?

Táto práca ma vždy bavila, mám rada, keď deťom chutí, čo im pripravujeme a snažím sa, aby ich strava bola čo najviac pestrá a aby si aj pochutili.

Tvoje začiatky ako kuchárky boli ťažké ?

Áno, keď som začínala pred 34 rokmi, ešte sme nemali stroje, ktoré by nám prácu uľahčili, takže sme všetko museli robiť ručne. Bolo to veľmi namáhavé, ale dnešná doba nám toho ponúka viac a aj strava je omnoho pestrejšia, takže sme veľmi radi, že naším stravníkom chutia naše jedlá.

Mala si niekedy takú chvíľku, že si si povedala: „S touto prácou končím!“ ?

Áno, boli také chvíľky. Veľakrát som prichádzala do práce aj z práce vyčerpaná, ale to všetko sa dalo do poriadku, pominulo a ja mám svoju prácu veľmi rada.

Akoby si inšpirovala iné kuchárky, čo deťom pripravovať, aby bolo čo najmenej odpadu, hlavne, aby si pochutili a bolo by to prospešné pre ich organizmus?

Jedlá musia byť hlavne pekné na výzor, to si deti všimnú ako prvé a aby boli aj zdravé, tak to riešim napríklad tým, že z nastrúhanej mrkvy či papriky urobím vlasy nejakému smajlíkovi, ktorý je stvárňovaný kečupom. Máme aj všelijaké smiešne názvy na jedlá, napríklad, lečo - námorník Pepo, brokolicová polievka - kivová polievka a skoro nikdy deti nenechajú na tanieri kuriatko s ryžou, parené buchty a všetko, čo je sladké.

Ktoré jedlá deti neznášajú?

Tak, to je ťažko povedať, každý má rád niečo iné, ale celkovo deti nechávajú najviac na tanieri polievky a zeleninové šaláty.

Zasahovala práca niekedy to tvojho súkromia tak, že si nemala čas na seba ani na rodinu?

Myslím si, že ani nie, tá práca sa ešte dá zvládnuť, snažím si čo najviac urobiť v robote, ale myšlienkami som stále v práci. Rozmýšľam, čo urobíme deťom na obed, aká náhrada bude, keď nám nedovezú mäso. Áno, práca so mnou žije aj doma.

Ako ťa vnímajú ostatní v robote? Si pre nich iba vedúca alebo ťa berú ako rovnocennú, skôr až by som povedala, kamarátku ?

No, to by ste sa museli opýtať ich, ale myslím si, že máme dobrý kolektív a aj si medzi sebou rozumieme. Mne nerobí absolútne problém ísť niekedy vypomôcť v kuchyni, tú prácu som sama robila a stále ma to ešte baví a za tie roky sa z nás stali aj kamarátky.

Nájde sa niekto v tvojom okolí, kto ti prácu závidí?

Ja si myslím, že nie a nemá mi ani čo závidieť, je to práca, ktorá je dôsledná a musí mať poriadok.

Ako by si jednou vetou opísala svoju prácu v kuchyni?

Práca v kuchyni je ťažká, namáhavá, ale tá práca, ktorú odvedieme voči stravníkom, sa nám vráti tým, že dupľujú a je málo odpadu.

Redaktorka: Soňa Bútorová, 2021

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Pozvánka na vystúpenie