pondelok 1. februára 2021

Pri píšťalke a fujare je treba aj poriadne ťažko pracovať

Milí čitatelia, predstavujem vám veľmi zaujímavého pána z obce Brvnište - Jozefa Pobočíka.

Čím sa živíte?  

Som zamestnaný ako učiteľ v Základnej umeleckej škole v Považskej Bystrici. Popri zamestnaní sa ešte venujem výrobe pastierskych píšťaliek a fujár, kresleniu a maľovaniu.

Aké obrázky ste už nakreslili? 

Nakreslil a namaľoval som toho už veľa, pretože na výtvarné krúžky som začal chodiť hneď v prvom ročníku Základnej školy a od druhého ročníka ZŠ som navštevoval aj Základnú umeleckú školu v Považskej Bystrici. Venujem sa krajinomaľbe a portrétu, ale v poslednom čase mám stále viac práce na ilustráciách knižiek. 

Je to ťažké vyrábať píšťaly?

Áno, ale mám šťastie, že sa to môžem učiť od môjho tata, ktorý je skúsený výrobca. Na začiatku som sa venoval len výzdobe, ale neskôr som chcel vyrobiť celú píšťalku sám, a tak som sa začal učiť. Pri píšťalke a fujare je treba aj poriadne ťažko pracovať - pri jej vŕtaní a opracovaní, ale potom prichádza jemná, odborná práca - vytvoriť na nej okienko, ktoré vydáva zvuk a presne naladiť dierky, aby píšťalka pekne hrala a ladila. A nakoniec ju treba krásne vyzdobiť. Ale vyrábame aj jednu veľmi špeciálnu píšťalku, takzvanú štiepanú rífovú píšťalu, ktorá je typická pre Papradňanskú, Štiavnickú a Púchovskú dolinu. Táto sa robí z rozštiepeného konára a nakoniec sa spája čerešňovou kôrou. V predminulom roku bola zahrnutá do Slovenského kultúrneho dedičstva UNESCO, čo je veľké ocenenie jej originality.

Na akej škole učíte?

Vyučujem na Základnej umeleckej škole Imra Weinera Kráľa v Považskej Bystrici, prevažne na vysunutých pracoviskách v ZŠ Brvnište a ZŠ Papradno.

Robíte aj nejaký iný druh umenia?

V minulosti som hrával na gitaru v hudobných skupinách. Teraz už nemám veľa času, tak si občas zahrám na gitaru a bubny. A občas, keď ma kopne múza. napíšem nejakú poviedku. Ale múza v poslednom čase poriadne zlenivela, alebo ju bolia nohy.

Poslúchajú vás  žiaci?

Tak to je ťažká otázka. Ale myslím, že väčšinou ma moji žiaci poslúchajú. Aj keď si myslím, že byť žiakom neznamená len poslúchať. Aj ja si spomínam, že v škole som nebol úplne najposlušnejší. Na to by podľa mňa nemal žiadny učiteľ zabúdať. Ale zase som nikdy nevyviedol niečo naozaj zlého.

Ďakujem vám za rozhovor a želám ešte veľa pekných obrázkov a píšťal, ktoré vyrobíte.


Redaktorka: Martina Matušíková, 2021

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Pozvánka na vystúpenie